Hello black Africa! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu Hello black Africa! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu

Hello black Africa!

Door: Lisa & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Lisa

11 December 2012 | Zambia, Lusaka

Lieve allemaal,

Bij deze ons eerste live verslag vanuit het backpackers hostel in Lusaka. Gister ochtend om 8.00u geland en veilig door de douane gekomen. Waar de backpacks al snel op ons lagen te wachten. Ook Lisa’s koffer met 24,4 kilo schoon aan de haak is veilig in Lusaka aangekomen. Had ze beter de twintig potjes bellenblaas thuis kunnen laten haha, maar goed.

Nadat we uit het vliegtuig waren gestapt merkten we gelijk de drukkende warmte van Zambia. Hup, gelijk de trui uit, sjaal af en in het tshirt op zoek naar een taxi. Samen met twee Nederlandse meiden uit Rotterdam een taxi gevonden naar Lusaka backpackers waar we eerst even een paar uurtjes hebben gepowernapt.

Na de powernap op avontuur gegaan, de stad in. Na eerst miljoenen te hebben gepint bij de bank (ja we zijn nu miljonair!!) door naar de pizzahut om onze honger te stillen met een pizza. Daar gelijk aanspraak van DE artiest (al moeten we hem geloven) van Zambia CQ, of QC? Geen idee, wel zijn nummer gekregen op aandringen van hem: because he want to ride us around. Nee oke.

Door naar de supermarkt voor wat stekkers, volgens Sanne: Do you have something where we can put our European thing in? To recharge? Nja, van twee aardige zwarte mannen stekkers gekocht waar de telefoon mee opgeladen kan worden en een zambiaans nummer aangeschaft: +260 95 400 78 59 (voor de liefhebbers). Zie de foto voor onze stellage van stekkers haha!

Maar Afrika, jeetje wat een land. De Zambianen kunnen ook zeker aapjes kijken, maar dan witte, we worden aangestaard door veel mensen. En respect voor de vrouwen met 25 kilo op hun hoofd (om de hele backpack van Lisa op ons hoofd mee te zeulen lijkt ons NIET te doen!!) door de stad lopen zonder enige moeite terwijl ze ook nog een kind achterop de rug hebben.. Fantastisch.

Gister Avond heerlijk gegeten met een lekker cocktailtje en nu zo richting ons veilige bed met een prachtige klamboe eromheen! Wij vermaken ons wel. Sanne past goed op Lisa en Lisa past goed op Sanne.

Ons eerste nachtje doorstaan met veel merkwaardige geluiden. Het eerste wat we zeiden vanochtend wat een rare vogel geluiden hè?! Haha. Geen merels en duiven maar wat het wel zijn? Afrikaanse vogels laten we het daar op houden!

Niet te vergeten willen we Heryberth feliciteren met zijn verjaardag! Geniet van je 48e levensjaar en drink er eentje op namens ons! Dat doen wij ook!

Tot snel!

Liefs Sanne en Lisa

• 11 December 2012 - 09:40

Gretha:

Hoi meiden,

Leuke foto's.
    Bedankt voor de felecitatie. Het is hier erg koud, het heeft aardig gevroren.
    Miljoenairs geniet maar van al dat geld. Wij gaan er vanavond een drinken op jullie goede aankomst.
    Tot schrijfs.

O ja, je zat gister weer in het publiek van Lingo! Ha, ha.

Liefs Gretha

• 11 December 2012 - 10:00

Emma (vaa):

Hey meiden,
    Heel herkenbaar allemaal, geniet ervan!!
    Ennuh...CQ is zeker bekende artiest daar, heb nog wel wat nummertjes van 'm;)

• 11 December 2012 - 11:57

Lynn:

Haha wat een lachwekkend verhaal! Geniet ervan dames..!!
    En onthou wat Mark zei: beter een ooster knul dan..... hihi kus!

• 11 December 2012 - 13:00

Anneleth:

Hoi meiden
    Leuk jullie verhaal te lezen en foto's te zien.
    Lisa gefeliciteerd met je vader.
    Geniet van de komende tijd
    gr anneleth

• 11 December 2012 - 13:04

Ing:

hai schatten,

wat een leuk eerste verhaal dames! ik zie jullie daar al helemaal genieten hah!
    Sanne maakt al goed gebruik van mijn kleding haha! top meid!
    Ik kijk uit naar jullie volgende story!

KUS

• 11 December 2012 - 19:15

Ad:

Dag dames, wat een avonturen en indrukken in zo korte tijd. Gelukkig redden jullie het prima samen zo te lezen erg fijn voor een vader hoor!! Geniet er lekker van en vergeet het goede doel niet. Dikke kus voor jullie allebei en let toch maar goed op hè. Ad.

• 11 December 2012 - 20:12

Buuf Ingrid:

Hey ladies,
    Jullie hebben het daar naar de zin zo te lezen.Geniet er lekker van en vele grtjs van af het j.de wittplein.

• 11 December 2012 - 23:01

Ilja:

Hey meiden,

Hahaha wat een verhaal.. Ik kan alleen maar lachen om jullie verhaal. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaaltje..:) Ennuh Lisa zoals Lynn ook al zei, onthoud goed wat Mark gezegd heeft:P Have fun.. Kuss

• 22 December 2012 - 00:03

Harry En Gerda Overkempe:

hoi black, beautifull, leuk om jullie verhalen te lezen en jullie te volgen op jullie reis in de Bush, Bush.
    Veel succes en heel veel genieten.
    ps. ik weet niet wat me overkomt; Mark alle avonden thuis!

• 22 December 2012 - 00:03

Harry En Gerda Overkempe:

Veel succes en heel veel genieten.
    ps. ik weet niet wat me overkomt; Mark alle avonden thuis!

Sanne en Lisa

Hoi Allemaal! Zondag 9 december vertrekken wij, Sanne en Lisa, voor zeven weken naar Lubwe in Zambia. In Zambia gaan wij stagelopen in het Lubwe Mission Hospital en haar omgeving. We zitten allebei in het laatste jaar van de Verloskunde Academie in Groningen, hier volgen we de minor Public Health waarvoor we een project mogen verzinnen wat we gaan uitvoeren in een plaats naar keuze. Wij hebben gekozen voor Zambia. Omdat in Lubwe, Zambia malaria doodsoorzaak nummer een is, hebben wij ervoor gekozen om de preventie van malaria in kaart te brengen. Malaria krijg je als een mug je prikt die de malaria parasiet bij zich draagt en in je bloed 'spuit'. Hoe zorgen de mensen dat ze geen malaria krijgen? En weten ze wel hoe ze het kunnen voorkomen? Dit zijn vragen die we meenemen in ons project. Omdat de kans met 80% verkleint wordt om malaria te krijgen wanneer een klamboe wordt gebruikt om onder te slapen hebben wij een klein nevenproject opgestart in overleg met onze supervisor in Zambia. Wij willen proberen om in Nederland heel veel geld bij elkaar te verzamelen wat wij mee kunnen nemen naar Zambia om er daar klamboes van te kopen. In Zambia kosten de klamboes namelijk stukken minder dan in Nederland en op die manier spekken wij de Zambiaanse economie. Deze klamboes gaan we persoonlijk uitdelen aan de mensen die het het meest nodig hebben. Dus heb je een kleine bijdrage, of een grote? Stort het dan naar een van onze rekeningen en draag op die manier een steentje bij aan ons project. We zullen je van dit project ook op de hoogte houden via deze site. Veel plezier met het lezen van onze verhalen over de reis en het volgen van ons project! Liefs Sanne van Meeteren (rekeningnummer: 62.25.84.643 ) en Lisa Damman (rekeningnummer: 53.59.61.960)

Actief sinds 23 Okt. 2012