Van Lusaka naar Livingstone - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu Van Lusaka naar Livingstone - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu

Van Lusaka naar Livingstone

Door: Sanne & Lisa

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Lisa

13 December 2012 | Zambia, Livingstone

Hallo Allemaal,

Een nieuw berichtje, inmiddels is dit de vierde dag in Zambia. We zijn van Lusaka naar Livingstone gereisd met Marlot en Manouk, twee medestudenten van de verloskunde academie. We hebben na een kaartje voor de bus te hebben gekocht gemeet op het busstation vanwaar we vertrokken zijn naar Livingstone.

De bus oogde prima, hele krappe stoeltjes die helaas niet gemaakt zijn voor lange mensen (zoals Sanne!) haha, dus op elkaar gepropt naast elkaar drie kwartier later dan gepland vertrokken aan onze trip naar Livingstone waar de beroemde watervallen te zien zijn. na 2,5u rijden begon de motor te roken en kwam er een raar sissend geluid uit het motorblok voorin de bus. De buschauffeur deed het niks, maar een mede passagier merkte het ook op waarna we zijn gestopt. In een stadje in de bush gestopt om daar de bus te repareren. Na 1u stop (waarvan werd gezegd: Attention, we just stay for ten minutes (ja sure)) Heerlijk in het zonnetje gezeten. Daarna de bus ingestapt en het leek opgelost.

We zijn langs mega veel bush gereden, veel lemen hutjes, mensen langs de kant op blote voeten, kinderen druk bezig op het akkerland, vrouwen met stro, takken, rijst etc etc op het hoofd gepakt met een kind nog voor en achterop geknupt. Bizar!

Maar we schoten op, na echter weer 1,5u gereden te hebben weer rook, weer stoppen, allemaal uit de bus, toch weer verder, allemaal in de bus. Wat een gedoe zeg! Heel lekker was het niet want het stonk naar diesel, rook en het maakte een raar sissend geluid. We kunnen wel garagemonteur worden haha! Een engelsman naast ons uit Zambia stelde ons gerust en zei dat we het wel zouden redden tot aan Livingstone.
En inderdaad om 9u 's avonds (na een reis van 9u!) aangekomen in Livingstone, waar we onze backpack weer uit de bus hebben gepakt en er tientallen mensen ons vroegen of we een taxi wouden en met hun sleuteltje stonden te zwaaien zodat we voor hen zouden kiezen. Een taxi heeft ons veilig op de plaats van bestemming gebracht. Jollyboys Backbpackers Hostel! WAT EEN VERADEMING. Het is hier groot, Afrikaans, mooi zwembad, lieve mensen, en fantastische hutjes!! Rieten hutjes met een lekker bed en een goedwerkende klamboe. Hier blijven we de komende 4 nachten. Prima om ons hier te vermaken. Vandaag lekker gezwommen in het mooie zwembadje en wat tripjes gepland om hier te doen voor we afreizen naar ons stage adres.

Morgen gaan we op safari naar Botswana (buurland onder Zambia) daar gaan we een jeepsafari doen en hopelijk de big 5 spotten!! :) zaterdag gaan we naar de Victoria Falls (de trekpleister van Afrika) en zondag doen we een sunset cruise over de Zambezi rivier om maandag af te reizen terug naar Lusaka. Dinsdag gaan we naar Lubwe.

In Lubwe hebben we geen internet, dus 1x per week internet opzoeken in een cafe in de stad. Mochten jullie ons willen bellen kan dat via ons zambiaanse nummer, smsen kan ook via dat nummer..

Hopelijk kunnen we nu wat foto's uploaden zodat jullie een impressie krijgen van dit prachtige hostel! Het is hier heerlijk, wij vermaken ons samen met Manouk, Marlot en vanochtend ook Puck en Juliette verwelkomt die hun stage hebben afgerond en volgende week weer naar Nederland vertrekken.

Vannacht kwamen Puck en Juliette aan die bij ons hutje in het Zambiaans probeerden ons te laten schrikken, wat goed gelukt is. Alhoewel Sanne eerst Lisa wakker moest maken voordat die er erg in kreeg.

Het gaat goed met ons! We vermaken ons, en zijn blij via deze manier wat te laten zien van Afrika! Tot het volgende blog! Waarschijnlijk verschijnt die maandagavond, als we weer in Lusaka zitten waar we gratis WIFI hebben!

Liefs Sanne en Lisa

• 13 December 2012 - 15:18

Mark:

Hahaha, wat een verhaal! gelukkig zijn jullie met wat oponthoud toch veilig overgekomen.
    Geniet ervan dames..

• 13 December 2012 - 15:27

Sanne:

Zo meiden wat een avontuur! NU al!
    Het klink inderdaad alsof jullie je daar goed vermaken. Ben ik ook niet zo bang voor.
    Ook super leuk dat jullie de andere meiden daar ontmoeten.

Safari!!!!! Ik ben jaloers! Ohhhh te gaaf zeg! Geniet er van!
    En maar een foto'tje van een giraffe voor me ;)

Ik zit op de bank met de kachel op levensgevaarlijk en warme chocolademelk, bizar dat jullie lekker het zwembad induiken.

Nou geniet er nog van voordat jullie echt de Bush in gaan,
    Dat zal wel even omschakelen zijn.

Ik wacht op het volgende berichtje! :D

Dikke kus xx

• 13 December 2012 - 15:27

Sanne:

Zo meiden wat een avontuur! NU al!
    Ook super leuk dat jullie de andere meiden daar ontmoeten.

Safari!!!!! Ik ben jaloers! Ohhhh te gaaf zeg! Geniet er van!
    En maar een foto'tje van een giraffe voor me ;)

Nou geniet er nog van voordat jullie echt de Bush in gaan,
    Dat zal wel even omschakelen zijn.

Ik wacht op het volgende berichtje! :D

Dikke kus xx

• 13 December 2012 - 16:22

Gretha:

Ha,ha, dames,
    Ja dat is heel wat anders dan hier in Nederland. Wat leven wij dan luxe.
    Leuke foto's lekker in de zon. Hier vriest het de hele dag.
    Lekker op Safari, neem de reistabetten maar mee. Brrrrr, hobbel de bobbel.
    Succes of sterkte in Bush Bush.

LIefs en een dikke x

• 13 December 2012 - 16:26

Hetty (mama):

Lieve Meiden. jullie hebben al zoveel meegemaakt alsof het lijkt dat jullie al weken weg zijn. maar dat is niet zo en dit is pas het begin.Ik ben bang dat er nog heel veel meer gaat komen. al die uitstappen die gepland staan jonge jonge wat leuk we zijn jaloers hier op t thuis front. maak maar heel veel foto's zodat we straks mee kunnen genieten. Lieve San en Lisa pas goed op jullie zelf maar geniet met volle teugen een dikke kus van mama Hetty

ps de kerstmarkt in Essen was super!!!!

• 14 December 2012 - 11:26

Alwiene:

Wat leuk om die verhalen van jullie te lezen, wat maken jullie veel mee zeg!! En dan die foto's...erg leuk!! Geniet er maar goed van, wij worden wel een beetje jaloers op die tropische temperaturen bij jullie!! Maak er een mooi tijd van, met veel plezier en natuurlijk een goeie stageperiode!!

• 14 December 2012 - 11:26

Alwiene:

• 14 December 2012 - 21:45

Ad:

Aan allen die geprobeerd hebben geld over te maken op het rekeningnummer van Sanne. Het nummer op de promotieflyer staat verkeerd vermeld. Je moet de laatste 2
    nummers omdraaien. 62.25.84.634 succes allemaal.

Sanne en Lisa

Hoi Allemaal! Zondag 9 december vertrekken wij, Sanne en Lisa, voor zeven weken naar Lubwe in Zambia. In Zambia gaan wij stagelopen in het Lubwe Mission Hospital en haar omgeving. We zitten allebei in het laatste jaar van de Verloskunde Academie in Groningen, hier volgen we de minor Public Health waarvoor we een project mogen verzinnen wat we gaan uitvoeren in een plaats naar keuze. Wij hebben gekozen voor Zambia. Omdat in Lubwe, Zambia malaria doodsoorzaak nummer een is, hebben wij ervoor gekozen om de preventie van malaria in kaart te brengen. Malaria krijg je als een mug je prikt die de malaria parasiet bij zich draagt en in je bloed 'spuit'. Hoe zorgen de mensen dat ze geen malaria krijgen? En weten ze wel hoe ze het kunnen voorkomen? Dit zijn vragen die we meenemen in ons project. Omdat de kans met 80% verkleint wordt om malaria te krijgen wanneer een klamboe wordt gebruikt om onder te slapen hebben wij een klein nevenproject opgestart in overleg met onze supervisor in Zambia. Wij willen proberen om in Nederland heel veel geld bij elkaar te verzamelen wat wij mee kunnen nemen naar Zambia om er daar klamboes van te kopen. In Zambia kosten de klamboes namelijk stukken minder dan in Nederland en op die manier spekken wij de Zambiaanse economie. Deze klamboes gaan we persoonlijk uitdelen aan de mensen die het het meest nodig hebben. Dus heb je een kleine bijdrage, of een grote? Stort het dan naar een van onze rekeningen en draag op die manier een steentje bij aan ons project. We zullen je van dit project ook op de hoogte houden via deze site. Veel plezier met het lezen van onze verhalen over de reis en het volgen van ons project! Liefs Sanne van Meeteren (rekeningnummer: 62.25.84.643 ) en Lisa Damman (rekeningnummer: 53.59.61.960)

Actief sinds 23 Okt. 2012