Hoe het vroeger was… - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu Hoe het vroeger was… - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu

Hoe het vroeger was…

Door: Sanne & Lisa

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Lisa

23 December 2012 | Zambia, Lubwe

Lieve Allemaal,

Bij deze weer een updateje vanaf onze kant, hier helaas niet continu internet dus de berichtjes zullen wat minder vaak worden ge-update.

Onze heerlijke vakantie in Livingstone hebben we afgesloten met een lekkere sunset cruise over de Zambezi rivier. Heerlijk gebarbecued onder het genot van een gin tonic en wodka fanta. Nog wat hippo’s en krokodillen gespot maar daar keken we niet meer raar van op, want die zijn hier overal.

Vorige week maandag zijn we weer vertrokken richting Lusaka, dit keer BUISNESS class! Wat een verademing, airco (het was zelfs koud!), een filmpje (met af en toe NL’se ondertiteling), een hapje, een drankje, een motor die het goed deed en binnen 6u waren we in Lusaka (de heenweg duurde welgeteld 9u!).. In Lusaka nog even genoten van de vrijheid om dinsdags richting Lubwe te vertrekken.

Dinsdags om 15.00u zou de bus vertrekken vanaf een overvol busstation. We dachten: OMG! Als AL deze mensen met AL deze spullen ook in de bus moeten dan wordt het proppen.. Maar zowaar, we hadden zitplek, lekker been aan been en schouder aan schouder met zijn 3en naast elkaar op weg naar Lubwe. De bus vertrok zowaar maar een half uur te laat, dus vol goede moed vertrokken. Ruim 12u later, met slechts 1 tussenstop kwamen we in het HOLST van de nacht aan in Musaila, dorpje vlakbij Lubwe. Daar werden we opgehaald door Sr. Beatrice die helaas nog niet daar op ons stond te wachten. Een kwartier in het pikkedonker in de middle of Africa gezeten toen er gelukkig een witte landrover kwam om ons op te pikken. Wel een stoer wijf die Sr Beatrice, met haar nonnenmutsje op, plankgas over de zandweg (nee dat hebben we in Nederland niet haha).

We werden gedropt in een of ander guesthouse zonder elektriciteit, geen stromend water, geen douche, geen wc die doortrekt en geen eten. Wat hebben wij genoten van de drie dagen die we daar moesten doorbrengen. Als we daar vandaag nog hadden gezeten waren we morgen weer in Nederland teruggekomen, wat een hel. Maar er was licht aan het einde van de tunnel, want vrijdags mochten we naar het Semi-Centerparcs huisje wat helemaal fantastisch is. Een villa voor Afrikaanse begrippen. Heerlijk we kunnen weer genieten van het leven, haha! Nee hoor zo dramatisch is het niet allemaal, maar hier kunnen we nog lekker ons vier weken prima vermaken. We werden verwelkomd door onze buurmeisjes die we helemaal hebben verblijd met wat ballonnen en een oud jurkje van Lisa. Ook Bernhard onze held van het Guesthouse die ons Lubwe heeft laten zien en ons geholpen heeft met verhuizen dolgelukkig gemaakt met een potje bellenblaas voor zijn kinderen en 50.000 Kwacha (7,50€).

Ook onze eerste rondleiding door het ziekenhuis gehad. Het is shocking! Het is precies zoals je had verwacht, ook hier elektriciteit die af en toe uitvalt dus een baby van 28 weken waarbij de couveuse af en toe uitvalt is niet echt een succes! Vrouwen liggen op de ‘kraamafdeling’ bed aan bed, en zelfs al heb je je kind verloren lig je nog met acht anderen gezellig tussen de baby’s... Alles is oud, alles is vervallen, niks werkt zoals het hoort en van elk staflid (verloskundige, dokter, apotheker, rontgenassistent) is er maar 1.. Dus als er iemand ziek is heb je een groot probleem. We zijn voorgesteld aan dus de hele staf (want ja zoveel waren er niet) en werden hartelijk verwelkomd met een gebedje. Sanne kent het Onze Vader nog niet eens en had nog nooit van een hosti gehoord (oo is dat lekker?) dus dat wordt nog wat tussen de heilige boontjes.

Daarna heeeerlijk geluncht met de Sisters in het Convenient House?! Een maisbal (nshima) zonder smaak gedeeld, een vis met kop en al ontleed en aardappels die fantastisch waren bereid opgegeten. De rest van de dag met wat Sultana’s gedaan. Die dag erna mochten we namelijk naar Mansa (een stad 100 km verderop) om boodschappen te halen en voor onszelf eten te halen. Dus vrijdagavond voor het eerst sinds maandag fatsoenlijk een maaltijd gegeten en wat hebben we ervan genoten. PASTA! Heerlijk, de rest van de weken kunnen we voor onszelf zorgen dus dat komt helemaal goed.

Ondertussen kunnen we al een aardig staaltje Bemba (de streektaal van het noorden) iedereen, maar dan ook iedereen, die je tegenkomt roept: Mulishani! (hallo, hoe gaat het?), waarop je dan dient te antwoorden: Mi Bweno, mulishani (met mij gaat het goed, en met jou?). Oftewel je moet stil gaan staan op straat om je hele verhaal te kunnen doen. Verder roepen alle kinderen die nog nooit een blank iemand hebben gezien: Muzungu! Muzungu! Oftewel: We zien een BLANKE, we zien een BLANKE! Hilarisch! Die lieve kleine donkere kindjes zijn echt super schattig ook al lopen ze op blote voeten en hebben ze blokker en xenos hemdjes aan (jaa alles wat je inlevert aan oude kleding komt ECHT hier terecht).

Er staan dozen klamboes op ons te wachten die we kunnen gaan uitdelen. Super bedankt namens de mensen hier voor de vele sponsoring! We zullen foto’s maken van onze uitdeelsessie.

Wij vermaken ons hier prima! Tot over vijf weken..

Liefs Sanne en Lisa

• 23 December 2012 - 21:08

Gretha:

Wat een avontuur! Maar goed dat we niet hebben geweten dat jullie midden in de nacht gedropt zijn in the midddle of knowwhere!!!!!
    Ik heb een mailtje naar je gestuurd.
    liefs mama

• 30 December 2012 - 20:53

Willy Van Vreden:

Erg byzonder al deze ervaringen, ik lees de verslagen met plezier en hoop dat jullie nog een leerzame maar oon gezellige tijd hebben daar en met een rugzak vol ervaringen terug komen naar nederland. Geniet van jullie tijd in zambia en voor2013 wensen we jullie alle goeds

Groetjes Fam van Vreden

Sanne en Lisa

Hoi Allemaal! Zondag 9 december vertrekken wij, Sanne en Lisa, voor zeven weken naar Lubwe in Zambia. In Zambia gaan wij stagelopen in het Lubwe Mission Hospital en haar omgeving. We zitten allebei in het laatste jaar van de Verloskunde Academie in Groningen, hier volgen we de minor Public Health waarvoor we een project mogen verzinnen wat we gaan uitvoeren in een plaats naar keuze. Wij hebben gekozen voor Zambia. Omdat in Lubwe, Zambia malaria doodsoorzaak nummer een is, hebben wij ervoor gekozen om de preventie van malaria in kaart te brengen. Malaria krijg je als een mug je prikt die de malaria parasiet bij zich draagt en in je bloed 'spuit'. Hoe zorgen de mensen dat ze geen malaria krijgen? En weten ze wel hoe ze het kunnen voorkomen? Dit zijn vragen die we meenemen in ons project. Omdat de kans met 80% verkleint wordt om malaria te krijgen wanneer een klamboe wordt gebruikt om onder te slapen hebben wij een klein nevenproject opgestart in overleg met onze supervisor in Zambia. Wij willen proberen om in Nederland heel veel geld bij elkaar te verzamelen wat wij mee kunnen nemen naar Zambia om er daar klamboes van te kopen. In Zambia kosten de klamboes namelijk stukken minder dan in Nederland en op die manier spekken wij de Zambiaanse economie. Deze klamboes gaan we persoonlijk uitdelen aan de mensen die het het meest nodig hebben. Dus heb je een kleine bijdrage, of een grote? Stort het dan naar een van onze rekeningen en draag op die manier een steentje bij aan ons project. We zullen je van dit project ook op de hoogte houden via deze site. Veel plezier met het lezen van onze verhalen over de reis en het volgen van ons project! Liefs Sanne van Meeteren (rekeningnummer: 62.25.84.643 ) en Lisa Damman (rekeningnummer: 53.59.61.960)

Actief sinds 23 Okt. 2012