De eerste netten zijn uitgedeeld.. - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu De eerste netten zijn uitgedeeld.. - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Sanne en Lisa Zambia - WaarBenJij.nu

De eerste netten zijn uitgedeeld..

Door: Sanne & Lisa

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Lisa

27 December 2012 | Zambia, Lubwe

Maandag 24 december zijn we dan echt begonnen met onze stage. We begonnen weer met de overdracht om 8u in het ziekenhuis. Er wordt dan een verhaal voorgelezen van wat er die nacht gebeurt is. Er is ’s nachts 1 verpleegkundige aanwezig die zorgt voor het hele ziekenhuis, zij schrijft alles wat er gebeurt op en leest dat dan in onverstaanbaar engels voor! Vervolgens begint de dokter van het ziekenhuis (dr Pong) een kruisverhoor, elke dag weer heeft hij het op ons gemunt. Hij denkt dat we geneeskunde ofzo doen, want we moeten volgens hem overal verstand van hebben. Vraagt ie: wat doen ze in Holland als een vrouw veel bloed? Euh: de ambulance bellen en hup naar het ziekenhuis.. Haha. Stomverbaasd keek die!

Kerst in de tropen is een hele belevenis, not! Onze dagtaak bestond eigenlijk voornamelijk uit douchen. Eerst twintig keer een waterkoker vol water koken om in een grote emmer te doen en deze dan over elkaar heen te gooien, je wordt nog eens innovatief hier. De rest van de dag heerlijk in de zon een beetje spelletjes gedaan en voor ons eengangendiner (pasta) uren druk in de weer geweest met de Choka (houtskool!).

Tweede kerstdag stage gelopen, op de kinderafdeling. De kinderafdeling is een grote balzaal met 26 bedden op elkaar gepropt. En in elk bed ligt een kind met een ander probleem. Een meisje met tuberculose (erg besmettelijke longaandoening) wat tussen de kindjes met een verlaagde weerstand door onder andere malaria e.d. ligt is erg bevorderlijk voor de gezondheid van de rest. Malaria is hier echt een groot probleem. Vooral in het regenseizoen (nu dus) als de muggen lekker kunnen broeden in het hoge gras en het heel warm is waardoor mensen weinig kleren aanhebben snachts en lekker geprikt kunnen worden. Gelukkig hebben ze op de kinderafdeling wel een hoop klamboes, dat is dan weer een geruststelling.

Die nacht voor het eerst een tropische regenbui meegemaakt, wat een kabaal! Nog nooit zo lang en zo harde regen gehad! De schimmelplekken op het plafond worden er niet bepaald beter van. Nog wel even een rondje door het huis gedaan snachts om te kijken of het ergens lekte wat zowaar niet het geval was!

Vandaag meegelopen op de MCH (de zwangeren polikliniek zeg maar). Daar kwamen zo’n 25 zwangeren tegelijk in de schoolbankjes zitten om te luisteren naar de preek van de midwife! Deze vertelde hen over de risico’s van malaria, het leek wel een schooljuf. Vervolgens zijn wij ons project begonnen met het afnemen van interviews bij 15 van deze zwangeren. Wat weten ze van malaria, gebruiken ze netten, en hebben ze al kinderen en zo ja hebben die malaria en gebruiken die netten. Sommigen weten niks, sommigen een hele hoop en de helft slaapt slechts onder een muskietennet. Dus aan de zwangeren die geen muskietennet hebben de eerste netten uitgedeeld ! Ze waren er erg blij mee. Ook hebben we netten gegeven aan de zwangeren die kinderen hadden die niet onder een muskietennet sliepen. De groepen met de hoogste risico’s op malaria zijn namelijk kinderen en zwangeren. Bij zwangeren kan het kind in de buik komen te overlijden, een extreem laag ijzergehalte krijgen, te vroeggeboren baby’s en zonder behandeling gaan zowel moeder als kind eraan dood. Kinderen zijn extra gevoelig voor malaria omdat ze nog een lage weerstand hebben en omdat ze zelf nog niets van malaria weten en dus zichzelf er niet tegen kunnen beschermen.
Zoo een wijze les over malaria van ons ! Haha. We zijn bijna malaria-dokters! Omdat deze groepen het gevoeligst zijn delen wij de netten ook juist aan hun uit.

De midwife kijkt hier op een bijzondere wijze de zwangere vrouw na. In Nederland doen we dat door de grootte van de buik te controleren, de ligging van het kind en met de doptone (elektrisch apparaatje om de hartslag van het kind mee te beluisteren) naar het hartje te luisteren. Hier doen ze het op geheel eigen wijze. Ongestructureerd, ineffectief en zonder zelf te weten waarom ze het eigenlijk doen. Ze doen hier bij elke zwangere een borsten-check-up waarbij even aan de tepels wordt getrokken. Wat hier de functie van is, geen idee? Maargoed, wie zijn wij om er wat van te zeggen. Zegt die midwife tegen zo’n vrouw: You have to stimulate your nipples each day, because they are a little bit flat. Nee okee! Door elke dag een tepel massage te doen worden ze waarschijnlijk dik en groot volgens de midwife hier. Zoals je begrijpt hebben we smakelijk gelachen om deze gewaarwording.

Hier komen ze in de zwangerschap slechts vier keer op controle (in Nederland 12!) en kennen ze geen: brandend maagzuur, bekkenpijn, bandenpijn, te moe om te werken, geen zin meer, klaar met de zwangerschap, een kind dat niet goed beweegt en ga zo maar door. Met iedereen gaat het : Bweno! (goed!).

We staan echt versteld van de verschillen in de gezondheidszorg, de mentaliteit van de mensen en de artsen die ALLES (elk specialisme) kennen. De eerste week zit er na morgenvroeg voor ons weer op. Nog drie te gaan, we zijn benieuwd naar wat we nog meer zullen tegenkomen. Het is in ieder geval erg leuk om de netten uit te delen en we hebben er nog een hele hoop!

Tot de volgende keer maar weer!

Liefs Sanne en Lisa

Ps. Vannacht had Sanne een akkefietje met een kakkerlak genaamd CORA! Hahahaha. Na enige moeite hebben we haar te pakken gekregen en vanmiddag ritueel verbrand met op de achtergrond het lied: Burn motherfucker BURN!!.

• 27 December 2012 - 13:38

Mieneke Steerneman:

Hoi Dames.
    Jeee wat hebben jullie al veel meegemaakt. Ik heb met plezier jullie verslagen gelezen. Hele mooie foto's.
    Wat betrefd de gezondheid, daar loopt men hierin Nederland ver mee vooruit. ( gelukkig) Maar die mensen daar weten niet beter.
    Geniet nog lekker. Alvast een fijne jaarwisseling.
    Groetjes Hennie en Mieneke.

• 27 December 2012 - 23:11

Gretha:

Nog even snel een printje gedaan voor Oma.
    Heeft ze morgen weer een mooi verhaal te lezen. Kan Niels mooi brengen.

groetjes

• 28 December 2012 - 16:58

Marlies:

Hahaha, heb smakelijk gelachen om het Cora verhaal! Beide heldjes op sokken dus?
    Nee maar fijn om te horen dames, jullie redden je wel.
    Bijzonder om te lezen dat ook aan die kant van de wereld nog veel te verbeteren valt, niet alleen qua medische zorg.
    Laat je niet kennen, je hoeft geen geneeskunde te doen om goed werk te leveren!

Ben trots op jullie!
    Fijne jaarwisseling straks, we zullen een champie op jullie de lucht in doen! ;-)

liefs en een dikke kus,
    Mar xxxx

• 30 December 2012 - 12:46

Leoniek:

Jullie schrijven leuke reisverslagen! krijgen wij hier ook nog een stukje mee van die totaal andere cultuur ;) Wat een luxe hier op mijn studentenkamertje als ik het nu zo vergelijk ... Succes nog met al het goede werk! Fijne jaarwisseling alvast! xx

• 30 December 2012 - 17:05

Gretha:

Hallo dames,

zag net pas dat er 10 foto's meer bij staan. Leuk hoor.
    En het was gezellig even met elkaar te kletsen via de telefoon.
    Ik bel snel weer een keer hoor. Heb je de foto van de overheelijke appelbeignet al gezien?
    MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM hij was HEERLIJK!!!

Doei doei!!! dikke x

• 31 December 2012 - 17:45

Riny Koers:

Hoi Sanne en Lisa!

Met veel plezier heb ik jullie verhalen gelezen!
    Wat een andere wereld zeg.... een geweldige ervaring!

Hopelijk kunnen jullie nog veel goeds doen en. .... geniet ervan.

Ik wens jullie nog een fijne tijd daar en natuurlijk alle goeds voor 2013!!

Hartelijke groet,
    Riny.

• 14 Januari 2013 - 20:37

Laura:

Hahaha dat verhaal van die kakkerlak geniaal. En jee wat maken jullie veel mee zeg. Ja het is daar een heel andere emntaliteit dan in Nederland. Geniet nog lekker van de stage.xxx

Sanne en Lisa

Hoi Allemaal! Zondag 9 december vertrekken wij, Sanne en Lisa, voor zeven weken naar Lubwe in Zambia. In Zambia gaan wij stagelopen in het Lubwe Mission Hospital en haar omgeving. We zitten allebei in het laatste jaar van de Verloskunde Academie in Groningen, hier volgen we de minor Public Health waarvoor we een project mogen verzinnen wat we gaan uitvoeren in een plaats naar keuze. Wij hebben gekozen voor Zambia. Omdat in Lubwe, Zambia malaria doodsoorzaak nummer een is, hebben wij ervoor gekozen om de preventie van malaria in kaart te brengen. Malaria krijg je als een mug je prikt die de malaria parasiet bij zich draagt en in je bloed 'spuit'. Hoe zorgen de mensen dat ze geen malaria krijgen? En weten ze wel hoe ze het kunnen voorkomen? Dit zijn vragen die we meenemen in ons project. Omdat de kans met 80% verkleint wordt om malaria te krijgen wanneer een klamboe wordt gebruikt om onder te slapen hebben wij een klein nevenproject opgestart in overleg met onze supervisor in Zambia. Wij willen proberen om in Nederland heel veel geld bij elkaar te verzamelen wat wij mee kunnen nemen naar Zambia om er daar klamboes van te kopen. In Zambia kosten de klamboes namelijk stukken minder dan in Nederland en op die manier spekken wij de Zambiaanse economie. Deze klamboes gaan we persoonlijk uitdelen aan de mensen die het het meest nodig hebben. Dus heb je een kleine bijdrage, of een grote? Stort het dan naar een van onze rekeningen en draag op die manier een steentje bij aan ons project. We zullen je van dit project ook op de hoogte houden via deze site. Veel plezier met het lezen van onze verhalen over de reis en het volgen van ons project! Liefs Sanne van Meeteren (rekeningnummer: 62.25.84.643 ) en Lisa Damman (rekeningnummer: 53.59.61.960)

Actief sinds 23 Okt. 2012